Atkarība

Atkarība

Atkarība no alkohola veidojas pamazām, vairāku gadu garumā, un cilvēks pats to nekad nemana. Tipiskākais alkohola atkarīgā viedoklis par savu dzeršanu ir: “Es to jebkurā brīdī varu pārtraukt”. Tomēr patiesība ir pretēja: alkohola atkarība ir slimība, un, lai to izārstētu, ir nepieciešama palīdzība.

Kā zināt, ka problēma ir nopietna?

  • Pieaug alkohola vienību skaits. Vienu vīna glāzi vakarā pēc darba pakāpeniski nomaina aizvien lielāks tilpums, līdz pat pudelei un vairāk. Cilvēks arvien labāk panes aizvien vairāk alkohola.

  • Nepieciešamība “lāpīties”. Veselam cilvēkam otra rītā nav nepieciešams lietot alkoholiskos dzērienus, lai uzlabotu pašsajūtu.
  • Zaudēta kontrole. Cilvēks pats nemana, kā piedzeras.
  • Atmiņas zudumi.
  • Atkārtoti neveiksmīgi mēģinājumi dzert mazāk.
  • Nepatikšanas, ko izraisījusi alkohola lietošana – braukšana reibumā, kļūdas darbā, kautiņi.
  • Depresīvs noskaņojums.
  • Alkohola lietošana pēc reibumā radītām nepatikšanām, lai “aizskalotu” bēdas.

Kā rīkoties?

Kāds no augstāk minētajiem simptomiem atbilst tavam draugam vai ģimenes loceklim, un tu vēlies palīdzēt? Tev būs nepieciešama izpratne un iejūtība. Padomā par to, kā tu gribētu, lai ar tevi runā, ja tev būtu dzeršanas problēmas. Izrādi rūpes, nevis neizpratni vai nosodījumu.

Svarīgi izvēlēties piemērotu brīdi. Jārunā, kad sarunu biedrs nav nomākts un dzēris un kad tu pats esi mierīgs un pārliecināts (nebūs jēgas sākt sarunu brīdī, kad es uzvilcies, jo īpaši par kaut ko, ko dzērumā izdarījis tavs draugs vai ģimenes loceklis). Vēlams, lai tev būtu daudz pieejamās informācijas, ko vari izmantot – lai tu vari ieteikt, kā rīkoties, kur meklēt palīdzību.

Ja pierunāsi cilvēku, par kuru raizējies, meklēt palīdzību, tas jau būs solis ceļā uz dzeršanas paradumu maiņu. Iesaki pasekot līdzi izdzertā alkohola vienībām, pamēģināt pakāpeniski dzert mazāk. Ir jāpanāk, ka problēmu apjauš pats atkarīgais. Tas var prasīt vairāk nekā vienu sarunas reizi. Var gadīties arī tā, ka cilvēks piekrīt tevis teiktajam tikai tādēļ, lai tiktu no tevis vaļā. Esi gatavs tam, ka tev piekritīs, bet nekas nemainīsies!

Ja netiec galā saviem spēkiem – dzeršana turpinās, tā aizvien vairāk iespaido arī tevi – tu izjūti kaunu un vainas apziņu –, ir vērts meklēt palīdzību ārpusē. Aprunājies ar savu ģimenes ārstu vai psihologu, parunā ar draugiem, kam bijusi līdzīga pieredze.

Noderīga informācija

  • Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs, Tvaika iela 2, tālrunis 67080142
  • Rīgas Domes Labklājības departamenta Veselības pārvaldes Sabiedrības veselības veicināšanas un profilakses nodaļa, tālrunis 67037333
  • Anonīmie alkoholiķi, uzticības tālrunis 67333523, e-pasts birojs@aa.org.lv
  • Biedrība Esi brīvs!
  • Minesotas Programma alkoholisma ārstēšanai
  • Slimnīca Ģintermuiža Jelgavā, Filozofu ielā 69/7. Uzņemšanas nodaļas tālruņa numuri 63081668, 63022805
  • Al-Anon ģimenes grupas, www.alanon.org.lv, informatīvais tālrunis 25854230, e-pasts latvijas_alanon@inbox.lv