Vakar, 30. septembrī, tika atklāta unikāla e-etiķetes platforma “U-LABEL”, kas, izmantojot QR kodu, ļaus patērētājiem visā Eiropas Savienībā iegūt papildinformāciju valsts valodā par iegādātajiem vīna, aromatizētā vīna vai stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem. Pērn Latvijas Alkohola nozares asociācija (LANA) parakstīja Eiropas alkohola nozares asociācijas “spiritsEurope” memorandu par dzēriena uzturvērtību un sastāvdaļu norādīšanu alkoholisko dzērienu marķējumā, kas tagad ir rezultējies jaunās platformas izveidē.

Platforma “U-LABEL” ar QR koda palīdzību ļauj vīna, aromatizēto vīnu un stipro alkoholisko dzērienu ražotājiem sniegt patērētājiem ES teritorijā detalizētu un standartizētu informāciju par produktu, piemēram, informāciju par uzturvērtību, izmantotajām sastāvdaļām un alkohola vienību skaitu iepakojumā, kā arī iepazīstināt ar atbildīgas alkoholisko dzērienu lietošanas vadlīnijām un ilgtspējību.

Plānots, ka platformas attīstīšanas sākumposmā informācija būs pieejama vien nelielam skaitam alkoholisko dzērienu, taču laika gaitā platformā pieejamo alkoholisko dzērienu klāsts pieaugs. Latvijā pirmais ražotais produkts, kura etiķetē būs iestrādāts QR kods ar saiti uz digitālo etiķeti un par kuru būs iespējams atrast informāciju “U-LABEL” platformā, būs Baltijā vadošā alkoholisko dzērienu ražotāja “Latvijas balzams” ražotais “Rīgas Melnais Balzams Oriģinālais”. Plānots, ka pirmie alkoholiskie dzērieni ar jauno tehnoloģiju pārdošanā nonāks jau nākamā gada sākumā. Pakāpeniski tiek plānots iekļaut QR kodu ar digitālo etiķeti arī pārējo dzērienu etiķetēs.

“Visa “Latvijas balzams” komanda ar prieku iesaistās e-etiķetes iniciatīvā. Mēs uzskatām, ka tas ir labākais veids, kā padarīt informāciju par produktu pieejamu ikvienam patērētājam atbilstošā, efektīvā un ilgtspējīgā veidā. Vienkārša piekļuve, bez papildu iepakojuma, bezatkritumu un vienmēr aktuāla informācija – tas ir labākais risinājums daudziem ražotājiem,” norāda Intars Geidāns, “Latvijas balzams” valdes priekšsēdētājs.

“Pērn, parakstot memorandu, stipro alkoholisko dzērienu ražotāji apņēmās sniegt informāciju par dzērienu uzturvērtību un sastāvdaļām ar iespēju šo informāciju darīt pieejamu, izmantojot QR kodu. Šodien esam spēruši soli tālāk un esam gatavi piedāvāt platformu, kurā būs pieejama visa nepieciešamā informācija par produktu un alkoholiskā dzēriena vienību skaitu. Nozare ir ieguldījusi laiku un resursus, lai apmierinātu patērētāju vēlmi saņemt informāciju ērtā, efektīvā un viņu ikdienas ritmam atbilstošā veidā. Turklāt esam gandarīti, ka Latvija ir to valstu vidū, kur būs pieejami pirmie testa produkti,” stāsta Dāvis Vītols, LANA izpilddirektors.

Eiropas alkohola nozares asociācijas “spiritsEurope” iniciatīva paredz, ka līdz 2021. gada beigām uz katras otrās ES tirgū patēriņam nodotās grādīgā alkoholiskā dzēriena pudeles ar QR koda starpniecību tiks izvietota informācija par dzēriena uzturvērtību un dzērienā izmantotās sastāvdaļas. Savukārt līdz 2022. gadam šādu pudeļu īpatsvars varētu sasniegt pat 66% no visām ES tirgū patēriņam nodoto grādīgo alkoholisko dzērienu pudelēm.

Eiropas alkohola nozares asociācijas “spiritsEurope” iniciatīvas par grādīgo dzērienu uzturvērtības un izmantoto sastāvdaļu norādīšanu uz pudeļu etiķetēm izstrāde aizsākās jau 2018. gadā. Šī iniciatīva un izstrādātais saprašanās memorands ir iesaistīto pušu brīvprātīga vienošanās. Lai uzraudzītu iniciatīvas ietekmi un efektivitāti, asociācija “spiritsEurope” un tās biedri sadarbojas arī ar ES augstākajām institūcijām, kā, piemēram, Eiropas Komisiju.