Saeimas deputāti neskopojas ar priekšlikumiem “Alkoholisko dzērienu aprites likumā”. Deputāti ierosinājuši virkni alkoholisko dzērienu tirdzniecības ierobežojumu. Kāpēc LANA tos vērtē kā nepamatotus un sabiedrībai nevēlamus uzzini šeit:

Īpašas uzmanības vērti ir 3 temati: alkohola tirdzniecības vecuma sliekšņa celšana, tirdzniecības laika saīsināšana un interneta tirdzniecības aizliegums.

Līdzšinējā Latvijas pieredze gan liecina, ka šādi ierobežojumi problēmu nerisina pēc būtības, bet tie noteikti mazina nozares samaksātos visa veida nodokļus valsts budžetā, veicina ēnu ekonomikas un administratīvā sloga pieaugumu, tie radīs nodarbinātības krīzi viesmīlības nozarē un, iespējams, pat palielinās alkoholisko dzērienu patēriņu sabiedrībā.

Arī starptautiskā pieredze liecina, ka virspusējā, vieglā, bezrūpīgā izvēle ieviest arvien jaunus ierobežojumus nepanāk alkohola lietošanas kultūras maiņu tā, kā to spēj padziļināta un atbildīga sabiedrības izglītošana un atbalsta sniegšana attieksmes un uzvedības maiņas centienos.

 

Vai deputāti izliksies neredzam, ka interneta tirdzniecības aizliegums diskriminē vietējos ražotājus? Vai izliksies nedzirdam, kā eiro aizripo no budžeta? Vai spēs atzīt, ka rodas pilngadīgas personas diskriminējoši apstākļi?

Vai deputāti uzņemsies atbildību par savu priekšlikumu ietekmi uz Latvijas iedzīvotāju labklājību?

Priekšlikums papildus ierobežot tirdzniecības laiku

Ko runā deputāti?

Varbūt aizliedzam  alkohola tirdzniecību svētdienās vai atļaujam to svētdienās vien līdz plkst. 15.00? Varbūt  samazinām darba laiku arī pārējās dienās no plkst. 10.00 līdz 20.00?

Kāpēc nevaram to atbalstīt?

LANA neatbalsta darba laika ierobežojumu tā piedāvātajā formātā, jo

  • cietīs nedēļas nogalēs aktīvā tirdzniecība Latvijas pierobežā ar Igauniju un Lietuvu, kuras 2022. gadā Latvijas valsts budžetā ienesa 50 milj. EUR akcīzes nodokļa un PVN ieņēmumos;
  • Covid-19 pandēmijas un nakts tirdzniecības aizlieguma laikā bija novērojams absolūtā alkohola patēriņa pieaugums, cilvēkiem veidojot lielākus alkoholisko dzērienu krājumus;
  • samazināsies mazo veikalu darba laiks un pieejamība pircējiem, kas savukārt veicinās mājās destilētā alkohola brūvēšanu un tirgošanu, un paaugstinās ar to saistīto pārmērīgas alkohola lietošanas risku.

 

Priekšlikums paaugstināt alkohola iegādāšanās vecuma slieksni

Ko runā deputāti?

Varbūt paaugstinām vecuma slieksni iesaistei alkoholisko dzērienu apritē no 18 uz 20 gadu vecumu?

Kāpēc nevaram to atbalstīt?

LANA to neuzskata par pamatotu risinājumu, jo iespējamie ierobežojumi

  • rada juridiskas pretrunas ar Darba likumu,
  • liek pārskatīt pilngadības jēdzienu,
  • radīs nodarbinātības krīzi viesmīlības nozarē, kurā jau šobrīd valda darbaspēka trūkums un kurā galvenokārt nodarbināti jauni cilvēki, kuriem nozare piedāvā pirmo darba vietu.

 

Priekšlikums aizliegt alkoholisko dzērienu tirdzniecību internetā

Ko runā deputāti?

Varbūt (atkal) aizliedzam alkoholisko dzērienu tirdzniecību internetā?

Kāpēc nevaram to atbalstīt?

LANA neatbalsta interneta tirdzniecības aizliegumu, jo

  • Latvijas interneta tirdzniecības sistēma ar dubulto vecuma kontroli pasūtīšanas un piegādes brīdī ir drošākā Eiropā;
  • interneta tirdzniecība atļauta visās Baltijas un Skandināvijas valstīs, kā arī plaši citās Eiropas Savienības dalībvalstīs, tāpēc aizliegums veicinātu iegādi no citām valstīm;
  • interneta tirdzniecības aizliegums diskriminētu Latvijas mazos alus, sidra un vīna ražotājus, kuru produkcija vairumā gadījumu nav lielo veikalu sortimentā;
  • no 2013. līdz 2020. gadam, kad interneta tirdzniecība Latvijā bija aizliegta, alkoholisko dzērienu patēriņš nesamazinājās, bet tikai palielinājās.

 

Izsvērti un efektīvi ierosinājumi top tad, kad vienlaikus tiek izstrādāti un izmantoti ierobežojumu  efektu mērīšanas kritēriji. Bez tiem deputāti var izteikt vien minējumus par ierobežojumu ietekmi. LANA aicina populismu aizstāt ar racionālu pieeju problēmas risinājumam.