Mīti par alkoholu

Mīti par alkoholu

Kaut gan ēšana pirms alkohola lietošanas palīdz kontrolēt to, cik ātri alkohols nonāk asinīs, sātīga maltīte nekādi nepasargās no pārmērīgas dzeršanas sekām. Jā, tā ir taisnība, ka pārtikas produkti ar augstu tauku saturu palēnina alkohola uzsūkšanos organismā, taču tas notiek tāpēc, ka ēšanas laikā tiek noslēgts vārsts starp kuņģi un zarnām, kurās alkohols uzsūcas ātrāk. Bet galu galā alkohols tiks absorbēts, un ķermeņa spēja pārstrādāt konkrētu alkohola daudzumu no apēstā ēdiena daudzuma nemainās.

Vidēji cilvēks spēj pārstrādāt 10- 12 g alkohola stundā, kas atbilst vienam standarta dzērienam: 280–330 ml alus, 150–180 ml šampanieša, 30–40 ml viskija vai stipra spirtotā dzēriena, 60–80 ml liķiera un 100–120 ml sarkanvīna. Jāatceras, ka alkohola saturs dzērienos ir atkarīgs no dzērienu stipruma un tilpuma. Ēšana pirms dzeršanas vai tā laikā palīdz kontrolēt, cik ātri alkohols nonāk jūsu asinsritē, taču tas neaizsargās jūs no pārmērīgas dzeršanas sekām.

Alkohols no organisma izvadās noteiktā laikā, un to nevar paātrināt ne melna kafija, ne auksta duša, ne sportiski vingrinājumi. Spirta sadalīšanas ātrums ir atkarīgs no dzimuma, vielmaiņas ātruma, veselības stāvokļa, apēstā ēdiena, šķidruma organismā, vecuma un aknu stāvokļa.

Kaut arī kafijā esošais kofeīns var likt jums justies nomodā, tas nemaina alkohola ietekmi uz jūsu koordināciju, reakcijas laiku un spriešanas spēju. Lai atskaidrotos no alkohola ietekmes, ir vajadzīgs laiks. Tas, cik daudz jūs dzerat, nosaka, cik stundu ilgs laiks būs nepieciešams, līdz alkohols no asinīm būs izzudis. Ja tiek dzerts pārmērīgi, arī daudzas stundas pēc tam, kad alkohola lietošana tiek pārtraukta, organisms joprojām var saturēt ievērojamu alkohola daudzumu, un kafijas spēkos nav to samazināt.

Labāks padoms ir dzert nevis litriem kafijas, bet dzert ar mēru un vienlaikus uzņemt daudz ūdens. Tas pasargās no alkohola izraisītas organisma atūdeņošanās un paģiru simptomiem nākamajā rītā – galvassāpēm, sliktas dūšas u.c. Ūdens ir labākā izvēle, jo palēnina noreibšanu un palīdz vieglāk izvadīt no organisma alkoholu, samazinot tā koncentrāciju asinīs.

Enerģijas dzērieni satur kofeīnu un citus stimulatorus, kas dzeršanas laikā padara jūs mazāk miegainu. Tāpat kā kafija, enerģijas dzērieni nemaina to, kā alkohols ietekmē jūsu ķermeni. Jūs joprojām cietīsiet no pārmērīgas dzeršanas sekām. Turklāt daži jaunie pētījumi norāda, ka liela kofeīna daudzuma sajaukšana ar alkoholu var palielināt riskantu, agresīvu izturēšanos, kā arī izraisīt sirdsklauves un bezmiegu.

Bezrecepšu un recepšu medikamenti bieži mijiedarbojas ar alkoholu tādos veidos, kādus jūs varētu negaidīt. Medikamentu sajaukšana ar alkoholu var izraisīt nopietnus aknu bojājumus. Ietekme var būt bīstama jūsu veselībai. Ja lietojat zāles, pirms alkohola lietošanas, jums vajadzētu konsultēties ar savu ģimenes ārstu vai farmaceitu.

Karstuma sajūta ir maldinoša! Ja esi nosalis, iedzerot asinsvadi tiešām paplašināsies un uzlabos iekšējo orgānu asins apgādi. Parādīsies patīkama siltuma sajūta, taču tādu sajūtu nodrošinās TIKAI aptuveni 50 grami stiprā alkohola. Katra nākamā alkohola porcija sniegs pretēju efektu – pastiprinās siltuma atdevi, un organisms atdzisīs vēl vairāk.

Kaut arī alkohola lietošana var radīt lielu pārliecību par saviem spēkiem un uzlabot pašapziņu, vīriešiem ilgstoša un smaga alkohola lietošana var mazināt seksuālās spējas un auglību. Tas rada stāvokli, ko raksturo sakāmvārds: „Gribēt grib, bet nevar.”

Grādīgo dzērienu lietošana liek organismam atūdeņoties. Dehidrēta āda ne vien ātrāk piedzīvo pirmās krunkas, bet arī izskatās neveselīgi pelēka. Tas notiek tāpēc, ka alkohols “atņem” A vitamīnu – antioksidantu, kurš nepieciešams, lai šūnas atjaunotos un nomainītos.

Pārsniedzot pieļaujamo dienas devu, organismam kaitēs arī kvalitatīvs alkohols. Tomēr sliktas kvalitātes alkohols neapšaubāmi organismam ir daudz toksiskāks, un tā lietošanas sekas – neprognozējamas.

Arī alus ir alkohols, nevis sula, ko var patērēt neierobežotā daudzumā. Tajā gan nav īpaši daudz spirta, taču tas nenozīmē, ka alus nekaitē veselībai. Tas izsauc pieradumu, kā arī tiek patērēts stipri lielākos daudzumos. Piemēram, 0,3l 5% alus = 30 g degvīna.

Alkohola panesamībai nav tieša sakara ar kopējo veselības stāvokli. Taču, ja cilvēks pamazām sāk panest arvien lielākus alkohola daudzumus, tas ir pierādījums, ka attīstās alkohola atkarība.

Tā kā sievietēm organismā ir proporcionāli augstāks tauku daudzums, bet vīriešiem – augstāks ūdens saturs, izdzerot vienādu daudzumu alkohola, sievietei tā koncentrācija asinīs būs lielāka. Tāpat sievietēm aknas saražo mazāk alkohola dehidrogenāzes enzīma, kas tiek izmantots alkohola pārstrādē. Tieši šī iemesla dēļ sievietes noreibst ātrāk nekā vīrieši un viņām reibuma stāvoklis saglabājas ilgāk.

Alkoholam ir ļoti augsta enerģētiskā vērtība. Jo stiprāks dzēriens, jo vairāk tajā kaloriju. Jebkurā dzērienā esošo kaloriju daudzums ir atkarīgs no cukura un alkohola procenta. Glāze vīna satur tikpat kaloriju, cik 30g degvīna ar ledu vai glāze džina ar toniku.

Ja raizējies par svaru, neizvēlies saldus kokteiļus. Daudzi alkoholiskie kokteiļi ar pievienotiem sīrupiem ir kalorijām ļoti bagāti, tāpēc labāka izvēle būs dzēriens ar zemāku alkohola saturu un ledu. Tas ilgāk saglabāsies vēss, un ledus kūstot atšķaidīs alkoholu. Tā dzēriena malkošana ieilgs un mazināsies kārdinājums pasūtīt nākamo glāzi.