Tu un alkohols

Vīriešiem

Tu nedzer brokastīs, slepus neiešauj pa mēriņam pusdienlaikā... Tu iedzer kopā ar draugiem vai kolēģiem – pārsvarā nedēļas nogalē. Tev nav nekādu nopietnu veselības problēmu, un tu nodarbojies ar sportu. Ar nopietnām paģirām nemokies. Vai tev tiešām nav par ko raizēties?

Tu strādā ilgi, tev gadās problēmas attiecībās vai tu vienkārši esi sociāli aktīvs. Ir ļoti daudz iemeslu, kādēļ vīrieši vecumā no 20 līdz 40 gadiem mēdz iedzert. Pētījumi liecina, ka visvairāk alkoholu lieto tieši strādājošie. Turklāt – lai iedzertu, obligāti nav jādodas ārpus mājas. Ja iemalko vienu aliņu pie televizora – viss kārtībā, bet ja pāris, piedod, tu jau esi pārsniedzis savu dienas devu. Bieža prakse ir pārmērīga alkohola lietošana nedēļas nogalē – tu aizej uz klubu ar draugiem, un tad glāzes neviens vairs neskaita.

Tad kur ir problēma? – Ir ļoti viegli pārkāpt robežu, kad dzeršana kļūst kaitīga.

Pētījumi liecina, ka vismaz ceturtā daļa Eiropas vīriešu reizi nedēļā izdzer vairāk nekā astoņas vienības alkohola. Nedēļā tāds daudzums ir pilnīgi pieļaujams, bet vienā reizē – ir stipri par daudz. Ja tu regulāri iedzer pār mēru, tas neizbēgami atstāj iespaidu uz organismu. Sākot no tā, ka ir grūtāk nodarboties ar sportu, beidzot ar palielinātu vēža risku.

Nav tā, ka alkohola izraisītas slimības pārsvarā skar padzīvojušus vīriešus. Ārsti atzīst, ka ar aknu slimībām aizvien biežāk slimo trīsdesmit un četrdesmit gadu vecumā. Alkohols var bojāt sirdi, aizkuņģa dziedzeri, barības vadu, resno zarnu, kā arī radīt miega traucējumus un depresiju. Turklāt veselība nav vienīgais, par ko raizēties. Vīrieši pārmērīgā alkohola reibumā bieži kļūst par nozieguma upuriem vai kļūst vardarbīgi paši.

Varbūt tomēr ir pienācis laiks padomāt, ko un cik daudz tu dzer?

Riski

  • Aknas.

    Alkohola lietošana visbiežāk noved pie aknu saslimšanām. Visbiežāk tas skar vidēja vecuma vīriešus, īpaši 35 līdz 45 gadu vecumā. Turklāt nav jābūt alkoholiķim, lai ciestu aknas. Pietiek iedzert regulāri, lai pakļautu sevi riskam. 2009. gadā Latvijā 1222 cilvēkiem atklāti ļaundabīgi aknu audzēji, bet 390 pacienti miruši ar aknu cirozi.

  • Vēzis.

    Izdzerot vairāk par diviem trim dzērieniem dienā, palielinās barības vada, rīkles, balsenes un zarnu vēža risks.

  • Neauglība.

    Alkohola lietošana atstāj sekas uz spermatozoīdu kvalitāti – rezultātā neizstrādājas veseli kustīgi spermatozoīdi veiksmīgai olšūnas apaugļošanai pietiekamā daudzumā. Turklāt pārmērīga dzeršana tieši iespaido potenci!

  • Sirds.

    Alkohols palielina asinsspiedienu, kas attiecīgi var novest pie sirds slimībām. Īpaši aizraušanās ar alkohola patērēšanu lielos daudzumos, teiksim, nedēļas nogalē, paātrina sirdsdarbību un attiecīgi palielina sirds saslimšanu risku. Regulāri iknedēļas plosti var novest pie patoloģiskas sirds palielināšanās.

  • Noziegumi un vardarbība.

    Latvijā netiek apkopoti dati par cilvēkiem, kas cietuši noziegumos alkohola reibumā. Tomēr pētījumi Lielbritānijā rāda, ka aptuveni 40% nedēļas nogalē noziegumos cietušo bijuši alkohola reibumā, bet laikā no pusnakts līdz pieciem rītā šis skaitlis ir stipri lielāks – 70%. Ja iedzer par daudz, vari kļūt agresīvs arī pats. Dati liecina, ka aptuveni 45% noziegumus pastrādājuši dzērumā.

Ko darīt?

  • Ja samazināsi nedēļas laikā izdzertās alkohola vienības, drīz vien pamanīsi rezultātu. Tev būs vairāk laika, vairāk naudas, vairāk enerģijas visam – sniegumam gultā, trenažieru zālē vai sporta laukumā.

  • Ja zini, ka nedēļas nogalē gaidāma iedzeršana, pa nedēļu no alkohola atturies. Ja zini, ka dosies iedzert uzreiz pēc darba, pirms tam ieturi sātīgas pusdienas.

  • Ja zini, ka alkohols tev palīdzēs justies mierīgāk – nosaki sev konkrētu dzērienu skaitu un to nepārsniedz.

  • Pievērs uzmanību tam, ko dzer mājās. Visticamāk, pats sev ieliesi četrreiz vairāk alkohola nekā bārā – izvairies no tā.

  • Pasūti dzērienus jauktā kārtībā – alkoholisko, bezalkoholisko, alkoholisko, bezalkoholisko.

  • Ja darbs rada daudz stresa, atrodi citu iespēju novērst spriedzi – aizej uz zāli, uzspēlē basketbolu, izvēlies kādu citu sev piemērotu sporta veidu, klausies mūziku, skaties televizoru, dodies uz kino vai gatavo ēst.

Citi raksti

  • Sievietēm
  • Jauniešiem
  • Vecākiem
  • Grūtniecēm