Tu un alkohols

Sievietēm

Ja sieviete dzīvo aktīvu darba un sociālo dzīvi, alkohols šķiet gluži vai neatņemama ikdienas daļa. Satiekot draugus pēc darba, dodoties uz ballītēm nedēļās nogalēs, iedzerot randiņos. Taču, pat lietots mazos daudzumos, alkohols iespaido sievietes citādi kā vīriešus. Ja dzeršana kļūst pārmērīga, salīdzinoši no viena un tā paša izdzertā alkohola daudzuma kaitējums sievietes veselībai būs daudz lielāks nekā vīrietim!

Kur ir problēma?

Vairums sieviešu ir augumā mazākas, tādēļ arī viņu organisms citādi metabolizē (pārstrādā) alkoholu. Sievietēm organismā ir proporcionāli augstāks tauku daudzums, savukārt vīriešiem – augstāks ūdens saturs. Rezultātā, izdzerot vienādu daudzumu alkohola, sievietei tā koncentrācija asinīs vienmēr būs lielāka. Tāpat sievietēm aknas saražo mazāk alkohola dehidrogenāzes enzīma, kas tiek izmantots alkohola pārstrādē. Tieši šī iemesla dēļ sievietes apreibst ātrāk nekā vīrieši un viņām reibuma stāvoklis saglabājas ilgāk. Tāpēc arī pieļaujamā alkohola deva sievietēm ir gandrīz uz pusi mazāka. Attiecīgi – ir daudz vieglāk pārsniegt robežu, aiz kuras alkohola lietošana kļūst kaitīga.
Tātad, ja tu ik dienas pēc darba iemalko glāzi vīna un ar draugiem vairāk iedzer nedēļas nogalēs, ir vērts savus dzeršanas paradumus mainīt.

Riski

  • Aknas.

    Sievietes pēc īsāka alkohola lietošanas perioda ātrāk saslimst ar aknu cirozi.

  • Depresija un nomāktība.

    Biežākais iemesls, kādēļ sievietes sāk dzert, ir stress darbā vai neapmierinātība ģimenes dzīvē (mazs bērns, pārgurums, vientulības sajūta). Tas ir kā apburtais loks – nomāktība izraisa vēlmi iedzert, savukārt paģiras pasliktina garastāvokli. Tā viss sākas no jauna. Tādēļ, ja ar paģirām pamosties katru dienu – labākais, ko vari darīt, ir ievērot veselīgu dzīvesveidu un nodarboties ar sportu.

  • Miega traucējumi.

    No vienas puses, alkohols it kā paātrina aizmigšanu. Tomēr, lietots pat mazās devās, tas traucē miega perioda pēdējo daļu. Tādēļ, pamodusies pēc alkohola lietošanas, biežāk jutīsies neizgulējusies un nomākta nekā labi atpūtusies.

  • Neauglība.

    Alkohola lietošana palielina neauglības risku. Tas attiecas ne tikai uz sievietēm, kas patērē daudz alkohola, bet arī uz tām, kas to lieto mēreni. Alkohola lietošana var radīt ovulācijas cikla traucējumus, palielina spontānā aborta, kā arī agrīna klimaksa risku. Grūtniecības laikā alkohola lietošana apdraud augļa veselību. Par to sīkāk – sadaļā grūtniecēm.

  • Sirds un asinsrite.

    Pēc alkohola iedzeršanas paplašinās sīkie asinsvadi (kapilāri), tāpēc seja ātri vien var kļūt sārta. Regulāri lietojot alkoholu, ādas sīko asinsvadu paplašināšanās saglabājas – tā asinsvadu tīklojums var kļūt redzams uz ādas. Alkohola ietekmē paātrinās sirdsdarbība un skābekļa patēriņš sirds muskulī, var rasties hroniski vielmaiņas traucējumi sirds muskulatūras šūnās. Pēc ilgstošas alkohola lietošanas neatgriezenisku sirds muskuļa izmaiņu dēļ parādās sāpes sirdī, elpas trūkums strādājot, paātrināta sirdsdarbība un sirds ritma traucējumi. Lietojot alkoholu, paaugstinās asinsspiediens, kas vēl vairāk apgrūtina sirdi.

  • Elpošanas orgāni.

    Alkohola lietošana rada izmaiņas rīklē, elpvadā, bronhos un plaušās. Palielinās risks saslimt ar tuberkulozi. Pēc alkohola lietošanas var attīstīties balss aizsmakums un klepus, bronhīts, pat pneimonija. Dažkārt var pievienoties arī aizdusa, kas pastiprinās fiziskas slodzes laikā.

  • Kuņģa zarnu trakts.

    Alkohola toksiskā iedarbība visātrāk ietekmē kuņģa un zarnu gļotādu, tā var radīt mutes dobuma, rīkles un barības vada gļotādas iekaisumus. Alkohola lietošana ir veicinošs faktors gastrītam, tievo zarnu iekaisumam vai vēzim.

  • Vēzis.

    Izdzerot vairāk par diviem trim dzērieniem dienā, palielinās barības vada, rīkles, balsenes un zarnu vēža risks.

  • Novecošanās.

    Alkohola lietošanas iespaidā āda var zaudēt elastību, tādēļ rodas grumbiņas un āda izskatās pelēka.

  • Personiskā drošība.

    Latvijā netiek centralizēti apkopoti statistikas dati par vardarbībā cietušajām sievietēm. Taču pasaules prakse liecina, ka alkohola reibums palielina risku kļūt par nozieguma upuri. Piemēram, Lielbritānijas valdības veiktajā pētījumā tika noskaidrots, ka no seksuāla rakstura uzbrukumos cietušajām sievietēm 81% ir bijis alkohola reibumā.

Ko darīt?

  • Jūties saspringusi? Aizmirsti par glāzi vīna, tā vietā izvēlies kādu fizisku aktivitāti – pastaigu, skriešanu, braukšanu ar velosipēdu. Alkohols bremzē laimes hormona endorfīna veidošanos organismā, bet nodarbošanās ar sportu gluži otrādi – palīdz organismam to saražot.

  • Ja dodies kaut kur iedzert, vispirms paēd. Ja zini, ka vietā, kur notiks ballīte, ēdienu nepiedāvā, sagādā līdzņemšanai kādu uzkodu.

  • Pusdienojot restorānā, neļauj viesmīlim vai galdabiedram nemitīgi papildināt glāzi. Gan restorānā, gan mājas viesībās pirms papildināšanas iztukšo glāzi līdz galam. Tā tu droši zināsi, cik daudz un ko izdzer.

  • Dzer pamīšus glāzi alkoholiskā dzēriena un glāzi bezalkoholiskā. Tas ļaus vieglāk izvadīt alkoholu, samazinot tā koncentrāciju asinīs, savukārt neļaus organismam tik strauji zaudēt ūdeni.

  • Ieplāno sporta aktivitātes nedēļas nogalēs vai pirms darba. Ja ar draudzeni sarunāsi jogas nodarbības deviņos no rīta, diezin vai būsi noskaņota vētrainai uzdzīvei vakarā pirms tam.

  • Vienmēr izdomā, kā tiksi mājās no ballītes. Ja izmanto sabiedrisko transportu, noskaidro tā kursēšanas grafiku. Ja brauksi ar taksometru, saglabā savā telefonā vairākus drošu taksometru tālruņa numurus.

Citi raksti

  • Vīriešiem
  • Vecākiem
  • Grūtniecēm
  • Jauniešiem