Tu un alkohols

Jauniešiem

Studiju gadi šķiet labākais laiks dzīvē: prom no vecākiem, jauni draugi, biežas ballītes. Nenoliegsi, alkohols ir liela daļa no šīs dzīves, un iedzeršanas ir pamatīgas.

Ir diezgan grūti apvienot studijas, aktīvu laika pavadīšanu ar draugiem un, iespējams, arī darbu. Jūtot, ka nervi uzdod, spēki izsīkst, vienkāršākā atslābināšanās metode šķiet alkohols. Tomēr ir milzīga starpība starp iedzeršanu un piedzeršanos. Kas vienā gadījumā ļauj atslābināties un izklaidēties, otrā rada negatīvas sekas attiecībā gan uz studijām, gan komunikāciju.

Kur ir problēma?

Ir saprotams, ka tu iedzer alkoholiskos dzērienus ballītē, lai atslābinātos un šķietami vieglāk dibinātu jaunas attiecības. Tieši tādēļ ir prātīgāk lietot alkoholu ar mēru – diezin vai kāds gribēs sarunāties ar cilvēku, kas pats sev šķiet nepārspējami asprātīgs, bet nespēj pateikt neko sakarīgu, turklāt vēl smagi ož pēc saskābuša alkohola.

Ja dzer daudz, sekas otrā dienā ir neizbēgamas. Pat ja tev nekļūs slikti, tomēr galvassāpes un apmiglota domāšana diezin vai palīdzes uzrakstīt kvalitatīvu referātu, kursa darbu vai apgūt uzdoto tēmu.

Tu esi jauns/-a, tev nav veselības problēmu. Pēc alkohola lietošanas tevi reizēm moka vieglas paģiras, bet tās ir pārejošas. Iedzerot vairāk, nekā vajadzētu, tu nedomā, ka ar kaut ko riskē. Taču tā ir, jo alkohola lietošanai ir lavīnas efekts. Tu sāc ar iedzeršanu kopmītnēs vai „rautiem” nedēļas nogalēs (kas, protams, vairākkārt pārsniedz jelkādu ieteicamo diennakts alkohola devu), bet beidz ar to, ka studijas tevi neinteresē un veselība arī ir sabojāta. Rezultātā bieži vien zūd motivācija studijas turpināt. Taču, neiegūstot izglītību, tavas iespējas darba tirgū samazinās. Uz augstu lēcienu pa karjeras kāpnēm vari necerēt.

Riski

  • Kļūt par nozieguma upuri.

    Pasaules statistika rāda, ka tieši jauniešiem, salīdzinot ar citām iedzīvotāju grupām, ir vislielākais risks ciest dažādos noziegumos – seksuāla rakstura uzbrukumos, zādzībās, kautiņos u.tml. Ņemot vērā, ka stiprā alkohola reibumā pats nezini, kas esi un uz kurieni ej, tu, protams, labākajā gadījumā vari attapties mājās vai atskurbtuvē, bet citādi esi ļoti viegli ievainojams.

  • Saindēšanās ar alkoholu.

    Plostošana var beigties ar pamatīgu organisma saindēšanos. Kritiskākos gadījumos bez mediķu palīdzības neiztikt.

  • Sabojāta veselība.

    Pārmērīga dzeršana ar laiku var izraisīt alkohola atkarību, aknu cirozi, vēzi, depresiju un sirds-asinsvadu slimības.

  • Cieš studiju kvalitāte.

    Dzerot daudz un regulāri, studijas var nonākt otrajā plānā. Tad galvenais nav zināšanas un labākajā gadījumā tiek gūta mazāk sekmīga atzīme par nokārtotu kursu, sliktākajā – studijas vispār nav vajadzīgas. Rezultātā profesionālo zināšanu līmenis ir zems.

  • Cieš tavs budžets.

    Pirmkārt, alkohols izmaksā diezgan dārgi, ja saskaita kopējo, teiksim, mēnesī tam iztērēto summu. Turklāt izglītība ir maksas. Taču, ja vairāk laika velti tam, lai iedzertu un pēc tam atkoptos, naudu par studijām principā esi izmetis vējā, jo lielas atdeves no tās nav.

Ko darīt?

  • Nodarbojies ar sportu – tas negatīvo spriedzi ļaus pārvērst pozitīvā enerģijā.

  • Atceries – var izklaidēties arī bez dzeršanas. Vislabāk tā vietā izvēlies kādu aktīvās atpūtas veidu. Der viss, sākot no sēņošanas līdz ekstrēmajām divdesmit četru stundu piedzīvojumu sacensībām. Laika iedzeršanai vienkārši neatliks.

  • Ja dodies iedzert, pirms tam paēd. Tā nodarīsi mazāku kaitējumu kuņģim, alkohols lēnāk uzsūksies, un tu noreibsi lēnāk.

  • Paralēli stiprajam dzērienam dzer daudz ūdens vai sulas, tas palīdzēs nezaudēt organismam nepieciešamo ūdeni un palēninās apreibšanu. Vislabāk ir dzert pamīšus – alkoholiskais un bezalkoholiskais dzēriens. Tas ļaus vieglāk izvadīt alkoholu, samazinot tā koncentrāciju asinīs.

  • Centies nelietot alkoholu katru dienu. Ļauj savām aknām vismaz pāris dienu atpūsties.

  • Pirms iziešanas izlem, cik daudz naudas iztērēsi alkoholam, un centies šo limitu nepārkāpt.

  • Vienmēr izdomā, kā pēc alkohola lietošanas tiksi mājās. Nestaigā riņķī viens. Turies kopā ar draugiem – vai nu ejat kājām, vai braucat ar sabiedrisko transportu vai taksi.

  • Paturi acīs savu dzērienu, lai tajā neviens neko neieber. Ja dzērienu uzsauc svešinieks, pirms to nobaudi, padomā, vai viņam var uzticēties.

  • Nelieto alkoholu kopā ar enerģijas dzērieniem. Zinātnieki pierādījuši – tas palīdz maskēt reibumu, rezultātā tu vari izdzert par 36% vairāk nekā citkārt, attiecīgi arī citu traumu risks ir augstāks. Turklāt šāds kokteilis pārslogo nervu sistēmu, sirdi un aknas. Alkohols paplašina asinsvadus, kamēr enerģijas dzērienu sastāvā esošais kofeīns tos sašaurina. Gan alkohols, gan enerģijas dzēriens paātrina sirdsdarbību un pastiprināti izvada no organisma ūdeni. Ar tādu papildu slodzi ķermenim ir grūti tikt galā.

Citi raksti

  • Sievietēm
  • Vīriešiem
  • Grūtniecēm
  • Vecākiem