Atkarība

Atkarība

Atkarība no alkohola veidojas pamazām, vairāku gadu garumā, un cilvēks pats to nekad nemana. Tipiskākais alkohola atkarīgā viedoklis par savu dzeršanu ir: “Es to jebkurā brīdī varu pārtraukt”. Tomēr patiesība ir pretēja: alkohola atkarība ir slimība, un, lai to izārstētu, ir nepieciešama palīdzība.

Kā zināt, ka problēma ir nopietna?

  • Pieaug alkohola devas. Vienu vīna glāzi vakarā pēc darba pakāpeniski nomaina aizvien lielāks tilpums, līdz pat pudelei un vairāk. Cilvēks arvien labāk panes aizvien vairāk alkohola.
  • Nepieciešamība “lāpīties”. Veselam cilvēkam otra rītā nav nepieciešams lietot alkoholiskos dzērienus, lai uzlabotu pašsajūtu.
  • Zaudēta kontrole. Cilvēks pats nemana, kā piedzeras.
  • Atmiņas zudumi.
  • Atkārtoti neveiksmīgi mēģinājumi dzert mazāk.
  • Nepatikšanas, ko izraisījusi alkohola lietošana – braukšana reibumā, kļūdas darbā, kautiņi.
  • Depresīvs noskaņojums.
  • Alkohola lietošana pēc reibumā radītām nepatikšanām, lai “aizskalotu” bēdas.

Kā rīkoties?

Kāds no šiem simptomiem atbilst tavam draugam vai ģimenes loceklim, un tu vēlies palīdzēt? Tev būs nepieciešama izpratne un iejūtība. Padomā par to, kā tu gribētu, lai ar tevi runā, ja tev būtu dzeršanas problēmas. Izrādi rūpes, nevis neizpratni vai nosodījumu.

Lieto pozitīvu valodu:

  • Ja tomēr izlem iedzert, pārliecinies, ka dari to droši. Nekad nelieto vairāk par vienu alkohola devu! Jāatceras, ka stiprais alkohols (visi destilētie spirtotie dzērieni, kā degvīns, rums, džins u.tml.) ir toksiskāks, tādēļ kaitīgāks.
  • Palutini savas garšas kārpiņas citādi. Eksperimentē ar bezalkoholiskiem kokteiļiem. Spied dažādu augļu sulas vai pievieno ūdenim sīrupus.
  • Nepakļaujies apkārtējo spiedienam. Īpaši, ja esi kaut kur devusies kopā ar draugiem vai kolēģiem, kuri vēl nezina par tavu grūtniecību. Saki, ka tev pēc tam jābrauc ar auto, ka dzer zāles, vai vienkārši pasūti sev bezalkoholisko kokteili. Tā nevienam neradīsies lieki jautājumi.
  • Ja tu centies palikt stāvoklī, mēģini pakāpeniski samazināt izdzertā alkohola vienības. Sāc ar to, ka dzer mazāk ik dienas, līdz nelieto alkoholu jau vairākas dienas nedēļā.
  • Mēģinot tikt pie bērniņa, pārliecini partneri, ka arī viņam ir svarīgi nedzert. Galu galā jūs domājat par kopīgu pēcnācēju, bet alkohols iespaido arī vīrieša spermas kvalitāti un dzimumspēju.
  • Maini savus ikdienas paradumus. Ja parasti iedzer alkoholiskos dzērienus, piemēram, skatoties televizoru, pamēģini kādu vakaru bez tā iztikt – tā vietā lasi grāmatu, klausies mūziku, sakārto fotogrāfijas. Tā tu lauzīsi ieradumu iedzert konkrētā situācijā.
  • Nekrīti panikā, ja esi izdzērusi vairāk par ieteicamo alkohola daudzumu laikā, kad nezināji, ka esi stāvoklī. Pārmērīgas alkohola lietošanas gadījumā pirmajā vai otrajā grūtniecības nedēļā risks, ka embrijam (astotajā grūtniecības nedēļā embrijs pārtop par augli) būs nodarīts kaitējums, ir niecīgs. Tomēr par savām bažām ir vērts pastāstīt ģimenes ārstam vai vecmātei.

Kā sagatavoties?

Svarīgi izvēlēties piemērotu brīdi. Jārunā, kad sarunu biedrs nav nomākts un dzēris un kad tu pats esi mierīgs un pārliecināts (nebūs jēgas sākt sarunu brīdī, kad es uzvilcies, jo īpaši par kaut ko, ko dzērumā izdarījis tavs draugs vai ģimenes loceklis). Vēlams, lai tev būtu daudz pieejamās informācijas, ko vari izmantot – lai tu vari ieteikt, kā rīkoties, kur meklēt palīdzību.

Ja pierunāsi cilvēku, par kuru raizējies, meklēt palīdzību, tas jau būs solis ceļā uz dzeršanas paradumu maiņu. Iesaki pasekot līdzi izdzertā alkohola vienībām, pamēģināt pakāpeniski dzert mazāk. Ir jāpanāk, ka problēmu apjauš pats atkarīgais, ne tikai tev vien liekas, ka tāda ir. Tas var prasīt vairāk nekā vienu sarunas reizi. Var gadīties arī tā, ka cilvēks piekrīt tevis teiktajam tikai tādēļ, lai tiktu no tevis vaļā. Esi gatavs tam, ka tev piekritīs, bet nekas nemainīsies!

Ja netiec galā saviem spēkiem: dzeršana turpinās, tā aizvien vairāk iespaido arī tevi – tu izjūti kaunu un vainas apziņu –, ir vērts meklēt palīdzību ārpusē. Aprunājies ar savu ģimenes ārstu vai psihologu, parunā ar draugiem, kam bijusi līdzīga pieredze.

Noderīga informācija

  • Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs, Tvaika iela 2, tālrunis 67080142
  • Rīgas Domes Labklājības departamenta Veselības pārvaldes Sabiedrības veselības veicināšanas un profilakses nodaļa, tālrunis 67037333
  • Anonīmie alkoholiķi, uzticības tālrunis 67333523
  • Biedrība Esi brīvs!
  • Minesotas Programma alkoholisma ārstēšanai
  • Slimnīca Ģintermuiža Jelgavā, Filozofu ielā 69/7. Uzņemšanas nodaļas tālruņa numuri 63022805, 63007157
  • Straupes narkoloģiskā slimnīca, Straupes pagasts, “Lielstraupes pils”, Cēsu rajons, tālrunis 64132224