Īsi pirms jaunā mācību gada Latvijas alkohola nozares asociācija (LANA) sadarbībā ar tirgotājiem un Latvijas Viesnīcu un restorānu asociāciju turpina izglītojošo kampaņu “Vai tu pārdotu alkoholu savam bērnam?”. Tās laikā tiks atgādināts par pārdevēju atbildību prasīt personas dzimšanas datus apliecinošu dokumentu, pārdodot alkoholu, un tiks veicināta savstarpējā laipnība, palūdzot vai uzrādot personas dokumentus alkoholisko dzērienu iegādei.

“Nav noslēpums, ka Latvijā jaunieši tieši mācību gada sākumā un noslēgumā lieto alkoholiskos dzērienus, savā veidā protestējot pret aizliegumiem un mēģinot svinēt kā pieaugušie. Tomēr mūsu likumdošana skaidri norāda vecuma slieksni, līdz kam iegādāties alkoholisko dzērienus nedrīkst, kā arī 25 gadu vecumu, kad par to jaunākam pilngadīgajam pircējam jāuzrāda personas dokumenti šos dzērienus pērkot. Atbildība ir abās pusēs, savukārt mēs ar kampaņu vēlamies procesu veidot pozitīvāku un patīkamāku visiem,” informē Latvijas Alkohola nozares asociācijas izpilddirektors Dāvis Vītols.

Šī gada kampaņā plānots sadarboties ar veikalu tīkliem un Latvijas Viesnīcu un restorānu asociāciju, sniedzot padomu un ieteikumus pārdevējiem un bāru, restorānu darbiniekiem. Mūsdienās cilvēku vizuālais tēls un uzvedība var būt maldinoša, savukārt atbildību likuma priekšā jāuzņemas gan pārdevējam, gan tirdzniecības vai izklaides uzņēmumam, kā arī pašam pircējam.

Narkoloģe Inga Landsmane stāsta: “Bieži vecāki ar saviem bērniem – pusaudžiem nevēlas runāt par alkoholu. Pieaugušo attieksme parasti ir noraidoša, un jauniešiem tas šķiet vecmodīgi un moralizējoši. Īstais brīdis ir tad, kad redzi, ka tava atvase sāk lauzties uz sociālo vidi, tusiņiem, arvien biežāk prasās pie draugiem palikt pa nakti, un, ļoti iespējams, mēģina iegādāties alkoholu veikalā, neraugoties uz ierobežojumiem nepilngadīgajiem. Pēdējo desmit gadu laikā Latvijā ir izmainījušās alkohola lietošanas tradīcijas un jauniešu vidū populārāki ir vieglie alkoholiskie dzērieni . Tomēr jāatceras – vieglo alkoholu uzņemot lielos daudzumos, tiks panākts tāds pats efekts, kā lietojot kādu no dzērieniem ar augstāku alkohola saturu mazākā apjomā.”

“Lai tiem, kas alkoholisko dzērienu iegādes procesā varbūt ir nedaudz piemirsuši par savstarpējo pieklājību un mūsu kopējo atbildību ievērot likumdošanas normas, kampaņas ietvaros atgādināsim par pozitīvo un sadarbību. Ar saukļiem “Izsaki komplimentu, palūdz dokumentu!” un “Vēlies komplimentu? Parādi dokumentu!” veicināsim pozitīvas emocijas un mazināsim iespējamos saspīlējumus, aicinot labprātīgi uzrādīt personas dokumentus,” papildina Dāvis Vītols.

Par asociāciju. LANA izveidota 2013.gada septembrī, apvienojoties līdzšinējām ražotāju un tirgotāju apvienībām un tādejādi kļūstot par lielāko šīs nozares pārstāvi Latvijā. Šobrīd LANA apvienojušies septiņi Latvijas lielākie nozares uzņēmumi: AS “Latvijas balzams”, SIA “LIVIKO”, SIA “Pernod Ricard Latvia”, SIA “Dunker Latvija”, SIA “Prike Latvija”, SIA “Drinks Distribution”, SIA “AMBER DISTRIBUTION LATVIA”. LANA ir Eiropas alkohola nozares asociācijas “SpiritsEurope” pilntiesīgs biedrs un Latvijas pārstāvis. Asociācija darbojas kā alkoholisko dzērienu industrijas eksperts, pārstāvot nozares kompāniju interešu atbalstu un iestājas par atbildīgu un saprātīgu alkohola lietošanas vidi Latvijā.